28/02/2018

Fysioterapi

Personlig genoptræning

Uanset hvilken skade eller operation du har været igennem - så kan Ready2move hjælpe dig.

Fysioterapeutisk genoptræning

Det er den svageste struktur, som styrer din genoptræning!

Der er stor forskel på helingstider for forskelligt væv, og hvordan de skal genoptrænes.

Genoptræningsperioden kommer derfor helt an på, hvilke strukturer netop du har beskadiget.

Muskler 2-8 uger, knogler 3-8 uger, sener 6-9 måneder, ledbånd 6-12 måneder, ledbrusk over 12 måneder.

Den rette diagnosticering er afgørende for at kunne estimere længden på en genoptræningsperiode. 

Derudover er  varigheden af din genoptræningsperiode fuldstændig afhængig af din træningstilstand, størrelsen på skaden, alder, kost, søvn og motivation.

Praktisk

Træningen foregår i træningssalen i Ready2move.

  • Bliv guidet igennem genoptræningens faser, smerte, kost og restitution – og kom hel igennem genoptræningen.

  • Oplev at du faktisk kan bevæge dig meget mere end du tror og endda uden smerter.

  • Lær at bevæge dig korrekt ud af dine smerter

Smerter og bevægelse

Bevægelse er det første, der bliver indskrænket i forbindelse med smerter eller skader. Derefter tilpasser de strukturer, der sidder rundt om det smerteramte område sig til de nye forringede bevægelsesmuligheder.

Det kan over længere tid skabe forandringer i vævet omkring og fortsætte med at give smerter - eller få dig til at bevæge dig anderledes, så smerterne pludselig opstår et andet sted end dér, hvor de startede.

Det er netop i denne fase at det bliver interessant, fordi på det her tidspunkt begynder  de fleste at blive mere inaktive, fordi de oplever smerter i selv de simpleste øvelser. Der kan opstå en form for ”fear of movement”, hvilket er med til at starte en logisk afholdelse fra det der gør ondt, og dermed en mere inaktiv livsstil, som kun forværrer tilstanden.

Mangel på bevægelse er ikke noget, der bare kommer igen, hvis ikke man gør en indsats for det. Din krop er indrettet til at benytte sig af hvad den har til rådighed – og det kan blive på bekostning af andre kropsdele.

Derfor er den rigtige og målrettede genoptræning vigtig!

Du kan få genoptræning af

  • Muskel- og ledsmerter
    • Generelle idræts- og overbelastningsskader
  • Genoptræning før/efter operation
  • Rygproblemer
  • Discusprolaps / slidgigt /  lænd
  • Nakke- og skulderproblemer
    • Hovedpine / svimmelhed / piskesmæld (whiplash)
    • Impingement syndrom (Indeklemningsyndromer)
  • Albueproblemer
    • Golf / tennis albue
  • Hofte- og knæproblemer
    • Iskias / SI-led (problemer i bækkenets led)
    • Ledbånd, korsbånd, menisk
    • Jumper’s knee (springerknæ)/ Runner’s knee (løberknæ)
  • Fodproblemer
    • Forstuvninger/ ledbånd/ hæl- og svang/ achillesene